Normy w używaniu europalet
Palety do przewozu i magazynowania towarów zostały unormowane, by można było stosować je na szeroką skalę i wykorzystywać niezależnie od wykonawcy zlecenia i kraju pochodzenia magazynu. Standardy spełniają swoją rolę i dziś w zasadzie dla transportu stosuje się w przygniatającej mierze europalety w określonym wymiarze 1200 x 800 mm. To ważne, gdyż w ten sposób został utworzony rynek wymiany i obrotu paletami w całej strefie europejskiej i nie tylko.
Najpowszechniejsza konstrukcja
Wymiary europalety standaryzuje norma europejska UNE-EN 13698-1. Zgodnie z jej założeniami paleta powinna charakteryzować się podobnymi wymiarami, nośnością statyczną i niską masą własną. Nośność standardowej europalety to 4 tony. Wytrzymałość i kompaktowe wymiary powodują, że konstrukcja EPAL jest stosowana powszechnie w logistyce.
Pamiętać należy, że logistyka posługuje się różnego rodzaju środkami transportu. Zanim zatowarowana paleta trafi na regały magazynowe musi dotrzeć do miejsca przeznaczenia. W transporcie drogowym można załadować 33 europalety w przyczepie w układzie poziomym bądź poprzecznym, kładąc obok siebie dwie palety w poprzek przyczepy (krótszym bokiem). Natomiast mniejsze kontenery morskie mogą pomieścić 4 lub 5 palet. Jest ich jednak zdecydowanie więcej i można je ładować w stosy.
Co warto zauważyć, palety są fazowane na rogach i ostre na krawędziach co pozwala na łatwiejsze obchodzenie się z paletami w magazynach i podczas pracy transportowej.
Trwałość dzięki normom
Każdy egzemplarz europalety musi składać się z wyodrębnionych części. Składają się nań m. in. 3 belki poprzeczne i łącznie 9 klocków podporowych, a także 4 desek i pozostałych elementów łączących. Całość skonstruowana jest w sposób pozwalający zachować przestrzeń pod spodem, jednocześnie mocny, trwały i bez zbędnego obciążenia.
Trzeba zauważyć, że wymiary palety euro to także waga. Artykuł ów musi być w miarę lekki. I taki jest, gdyż jego masa wynosi 25 kg. Ciężar własny nie jest bardzo istotny przy pojedynczej paczce załadowanej na wózek widłowy, jednak przy pełnym załadunku kontenera to 125 kg, a przyczepy ciężarowej aż 825 kg, o które trzeba ograniczyć ładowność.
Podobnie rzecz ma się z obciążeniem powierzchni magazynowych. Kalkulując obciążenie regałów bierze się pod uwagę wagę i szerokość oraz długość europalet. Nie bez znaczenia jest wysokość nośnika – wynosi 144 mm – tak, by łączyć potrzeby magazynu i wózka widłowego.