Druk sublimacyjny – podstawowe pytania i odpowiedzi

Druk sublimacyjny – podstawowe pytania i odpowiedzi

Ostatnio prawdziwym hitem na rynku jest druk sublimacyjny. Czym on takich charakterystycznym się wyróżnia? Jakie ma wady i zalety? Na czym polega? Jaki sprzęt potrzebny jest do wykonania takiego nadruku? Na te wszystkie pytania odpowiemy w poniższym artykule.

Jak powstaje nadruk sublimacyjny?

Tutaj wykorzystuje się technikę nazywaną transferem ciepła. O co w niej chodzi? Otóż na papierze wykonywany jest projekt a następnie za pomocą drukarki przystosowanej do techniki sublimacji, pod wpływem wysokiej temperatury, barwniki te przenoszone są na tkaninę. W ten sposób powstaje bardzo trwały nadruk sublimacyjny.

Jaki sprzęt potrzebny jest do transferu barwników za pomocą ciepła?

Do metody sublimacji potrzebujemy drukarkę – nawet i zwykłą atramentową- która przystosowana jest do tej techniki. Ponadto potrzebne nam będą także specjalne tusze oraz barwniki. Warto jednak wiedzieć, że popularność druku sublimacyjnego coraz bardziej rośnie, zatem dostępność wszelkiego sprzętu także jest całkiem spora. Warto jeszcze dodać, że w zasadzie potrzebujemy specjalnego materiału – nie wszędzie da się bowiem zastosować nadruk sublimacyjny.

Na jakich produktach i gadżetach zastosujemy metodę nadruku sublimacyjnego?

Przede wszystkim będą to poliestry. Jeśli zaś chcemy nadrukować coś na naturalnych materiałach np. na ceramice, to konieczne jest zastosowanie specjalnej powłoki z polimerów. Tak samo w przypadku ubrań – nie wszędzie przyjmie się sublimacja, ponieważ wymaga ona wysokiej temperatury, co zniszczy np. czystą bawełnę albo nylon.

Jakie są zalety nadruku sublimacyjnego?

Dlaczego warto inwestować w tę technologię zarówno z punktu widzenia przedsiębiorcy zajmującego się nadrukiem jak i jego klienta? Otóż jest to metoda relatywnie tania i szybka. Ponadto cechuje ją naprawdę spora wytrzymałość.

Jakie są wady druku sublimacyjnego?

Jakie zaś niedogodności spotkamy przy wykorzystaniu tej metody? Przede wszystkim będzie to brak możliwości oddania koloru białego. Oznacza to, że chcąc mieć biały kolor albo wykorzystujemy inną technikę albo produkt będący tłem grafiki będzie po prostu biały. Ponadto, jak zostało to wspomniane wcześniej, techniki nadruku sublimacyjnego nie da się zastosować na każdej powierzchni.